Tuesday, May 26, 2015

Kawan ke ?

Hai.  Assalamualaikum.

Sekian lama tak meng-update.  Harini aku gagahkan jua.  Okay.  Aku harini bukan nak beleter apa mahupun membebel.  Cuma sekarang aku nak tahu korang tahu tak bezakan sahabat dengan kawan.  ? Kalau tak tahu pergi semak entri aku yg lepas lepas.  Ada aku taip panjang berjelar.  Pergi baca okay?

So now.  Aku nak tanya some questions. If kawan korang kasi tahu seseorang perkara  salah yg kau buat kat orang lain.  Dan dia marah kau.  Kenapa kau kasitahu org tu yg dia buat jahat.  Dan apa reaction kau.  Sedangkan tu kawan kau.

Haa tulah tandanya dia tu cuma kawan je.  Dia mengharapkan org support dia pada bila bila masa.  But diorang takkan protect korang time korang dilanda masalah yes.  Thats it.

Apa langkah yg kau perlu buat?  Oh kau mesti dalam dilema yg tak keruan. Kan?  So time tu kau perlukan support dari rakan.  Yang mana rakan tu kita panggil dia sahabat.  Yes sahabat yg akan ada time kau senang dan susah.  senang cerita bahasa mudah sekarang org panggil 'member buddiez kepala betis hingga darah ku menitis kaulah geng aku..  nah aku kasi kiss' haa tu istilah baru.  Kau simpan masuk dalaa otak.

Okay second. Kau muhasabah . Kau fikir balik apa yg kau buat tu betul.  Kalau apa yg kau buat tu baik dan betul.  Why not kau bagitahu orang kan.  ?  Itu adalah yg terbaik . Bukan untuk diri kau.  Tapi untuk dia juga.

Kalau ikut agama juga.  Aku ambil Islam . Sebab apa Islam mencegah kemungkaran.  Sebab ianya nak kan keamanan.  Islam tak kasi masyarakat bergaduh.  Dan sebab itu dalam islam.  Kita digalakkan untuk memohon maaf.  Kerana pernah juga aku terdengar hadis yang mengatakan bahawa 'orang yang memohon maaf itu lebih mulia dia disisi Tuhan berbanding yang memaafkan.  ' wallahuaAlam.  Kalau salah maafkan saya .jadiapa yg aku dapat.  Means eventhough kita buat tu untuk kebaikan.  Kita mesti kena mohon maaf.  Sebab menyakitkan hati individu sudah dianggap berdosa dalam agama.

Maka kita sebagai individu atau manusia yg beragama.  Why not kita minta maaf.  Dan why not kita buat kebaikan kan.

Jadinya kalau kau ada manusia yg disekeliling kau yang narah bila kau menegur atau membuat sesuatu kebaikan terhadap sesiapa.  Kau abaikan dia atau pun kau anggap dialah kawan kau yg hanya nak dia di protect.  Dan bukan nak protect kau.    Percayalah.  Okay .

Disini saya nak simpulkan bahawa.  J ngan takut nak buat kebenaran.  Dan abaikan puak penentang kebenaran tu. Kay.  Bye assalamualaikum.

No comments: